onsdag 21 juni 2017

Electric Wizard – kungligheterna av doom

Electric Wizard är för mig absoluta doomfavoriter. Få lyckas kombinera det tunga gunget med perfekta melodier lika effektivt som Electric Wizard gör när de är som bäst.

Det här med favoritskivor hos artister är känsliga grejer. Var Refused bäst när de var ett ungt hungrigt hardcoreband eller när de de spelade utopisk symfonipunk? Första demon eller den postumt utgivna sista-releasen? Ebba Grön eller Imperiet. Ja du förstår, exempel finns det gott om.

Många är banden som har varierat soundet mellan skivor. Och mer än en gång har det splittrat musikälskare i olika läger. Speciellt hårdnackade i sina beslut om när ett band var bäst är hårdrockare.

Jag tror att mycket handlar om när man upptäckte bandet. Musik är en subjektiv upplevelse och dina egen kontext kommer att spela roll i hur du i framtiden bedömer en skiva.

För många är Dopethrone den självklara favoritskivan med Electric Wizard. Så är det inte för mig. Jag har alltid värderat Witchcult today högst. Det var på den de verkligen började bejaka melodierna och deras Lovecroftianska koncept började kännas perfekt balanserat.

När det gäller deras andra skivor letar jag mig hellre framåt än bakåt, både Black masses och Time to die är grymma. Tyvärr är ingen av dem på samma nivå som Witchcult today.

Tyvärr är de inte världens mest produktiva band och det går några år mellan släppen. Nu har det ryktats ett tag om en ny skiva, men mig veterligen finns det inget release-datum klart.

Så om du känner för dogm som förvaltar arvet efter Black Sabbath men som inte tänker stå stilla i meningslös nostalgi är Electric Wizard ett måste. Låt oss be till Geten om att de släpper nytt snart, och ger sig av på en omfattande turné.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar