torsdag 15 juni 2017

Erik Lundin stormar fram som rullande åska

Efter en bonanza av amerikansk men framförallt engelsk hiphop är det dags att doppa tårna i den svenska. För mig finns det en artist som står ut lite extra, och det verkar som om resten av Sverige också har vaknat. Jag talar naturligtvis om Erik Lundin.

Jag är absolut ingen expert på svensk hiphop. Jag är för guds skull inte expert på någon slags hiphop men jag har haft en varm relation till genren sen jag var elva år gammal och 2pac blev skjuten. Eftersom jag inte följer scenen slaviskt men jag älskar när det kommer en artist som slår igenom stort men sån stenhård relevans.

Suedi och Annie Lööf har redan spelats flitigt av P3. Han har uppträtt på livsända galor och drar just nu omkring med Håkan Hellström på hans Rullande Åska-turné. Snart kommer Erik Lundin vara så household som Latin Kings var någon runt sekelskiftet.

Sveriges viktigaste artist

Det finns många vinklar att närma sig Erik Lundin på, men för mig har styrkan alltid legat i texterna. Han lyckas verbalisera det svenska samhällets just nu brännande ämnen men en kristallklar exakthet.

Våldet och drogerna i de svenska förorterna förhärligas aldrig, men inte heller tänker han skämmas för den han är. Han skyller inte ifrån sig och söker ingen förlåtelse men han förklarar varför det är som det är. Hans texter är mer journalistiska än något annat.

Erik Lundin måste bli störst

Ofta vill jag inte att mina favoritartister ska slå igenom, men Erik Lundin är alldeles för viktig för att inte bli Sveriges största artist. Erik Lundin måste sälja ut Ullevi, annars är vi dömda.

Förhoppningsvis kommer Erik Lundin släppa något nytt snart. Än så länge har inte släppt en enda dålig låt. Förhoppningsvis kommer det släppet bli en klassiker i en ljusare framtid då vi tänkter tillbaka på en mycket mörk dåtid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar