lördag 3 juni 2017

DS-13

Är det något som format mig som person så är det Umeås hardcore-scen. Jag var inte där, varken i tid eller geografiskt. Några år för sent och 90 mil bort upptäckte jag Refused, och förstod att musik kunde vara politik och att ett band kunde genomsyras lika mycket av viljan att förändra som att skriva svängiga låtar.

När jag i tonåren dök ner i den lite sluskigare punken, med band som Skitsystem och Totalt jävla mörker i lurarna fungerade DS-13 som en brygga mellan Umeås renlevnadspuritaner och folkölsdrickande Göteborgare.

DS-13 var ett band laddat med referenser till hardcore-historien och en för scenen ovanlig förmåga att ha humor utan att vara fåniga.

Därför gör det mig väldigt glad att bandet fortfarande plockar upp instrumenten med ojämna mellanrum.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar